Monday, November 3, 2008

Hati @ Heart

Bila berbicara soal hati.. macam2 akan kita cuba definasikan.. dari hati lahir rasa cinta.. dan dari hati juga lahir rasa benci.. Ada org kata.. hati raja pada manusia. Betul ker? Kenapa hati yg menjadi raja bukan akal? Bukankah akal makhluk yg bernama manusia ini amat istimewa? Ermm… Terpulanglah pada intrepretasi masing2.. Pada aku.. akal & hati sama2 ada peranannya.. sama2 penting.. tapi.. kalau akal tak cukup bijak & hati tak cukup murni.. bagaimana? (tanya lagi..)

Hati seorang yang Islam sering terpagar dengan do’s & don’t.. dosa & pahala sebagai seorang muslim.. Solat, amal ibadah juga didikan agama yg sempurna.. Harapnya dpt menyucikan hati nurani.. Aku rasa.. semua agama pun punyai ajaran yang baik begini.. tapi.. iyerlah.. kita ni manusia.. Di jaga dek dua malaikat pun masih tak dpt halang dari membuat dosa.. Dengan si setan tu jugak kita nak berteman baik.. silap2 sampai bercouple..

Solat? Dah solat dah korang? Untuk kawan2 non-muslim.. ‘Solat’ in simple word.. is sembahyang or prayer.. Solatlah wahai kawan2 ku.. sesungguhnya.. hanya dengan solat yg dpt menyucikan hati kita.. kembalikan ketenangan hati tatkala kita serabut mengejar hal dunia.. dengan solat insyAllah redha & rahmat Nya sentiasa di sisi kita.. Kita ni entah tak tahu sampai mana hayatnya.. kalau esok tuhan kata "kun faya kun" tak ada apa yg dpt menghalang..

Aku pun dulu pernah alpa (skg pun ada lagi..) Tapi aku berusaha untuk buat yg terbaik.. demi akhirat ku.. dan juga demi redha & rahmat dari Nya.. insyAllah..

1 comment:

Anonymous said...

Some people believe that: "As long as my heart is kind, that is enough." But how they know their "kind" is meeting the requirement? The best way is to understand the theory learn from religion (any religion), understand, and practise.